In de familietentoonstelling was te zien hoe tweehonderd jaar geleden al het afval opnieuw werd gebruikt, niets ging verloren.

Van straatafval buskruit maken, koehoorns verwerken tot kammen of zeep, groenten telen op schoorsteenroet en aardappelschillen verwerken tot papier. Ook in de negentiende eeuw werd afval gerecycled. De Friese ondernemer Watse Gerritsma bouwde zelfs een fabriek zonder afvalproducten. Alle restanten werden in chemische kringlopen omgezet tot bruikbare eindproducten; de circulair economie in de 18e eeuw.

Zo vertelde de grappige Friese ondernemer Watse Gerritsma in de tentoonstelling hoe hij zo’n 200 jaar geleden op een slimme manier met afval omging en hoe hij zelfs geld kon verdienen met recycling.

De tentoonstelling was eerst te zien in Museum Boerhaave van 20 juni 2015 t/m 31 januari 2016. Tijdens de verbouwing van het museum was de tentoonstelling van 26 november 2017 tot 4 maart 2018 te zien in het Fries Museum.