Actueel Verzamelen

Verzamelen voor de toekomst

Een 3D-geprint kinderhartje, het prototype van een beademingsapparaat, het Pfizer-vaccin, maquettes van een duurzame brug: zomaar wat voorbeelden van de nieuwste aanwinsten van Rijksmuseum Boerhaave.

De wereldberoemde collectie van Rijksmuseum Boerhaave beslaat een periode van vijf eeuwen met objecten van opvallende Nederlandse wetenschappelijke en geneeskundige prestaties. Als ‘Podium voor de toekomst’ gaat het museum een nieuw tijdperk met grote ambities in.

Aansluiting bij de actualiteit is belangrijk voor het verhaal dat de collectie vertelt. De opkomst van ‘big science’, miniaturisering, standaardisering, ontwikkeling van beeldvormende technieken en de intrede van informatietechnologie hebben echter geleid tot radicale veranderingen in de materiële cultuur van de wetenschap.

Actueel verzamelen

De verzamelfocus zal zich in de aankomende periode gaan richten op de moderne tijd; van 1900 tot nu. Dit vernieuwde verzamelbeleid houdt in dat gekeken wordt naar recente ontwikkelingen en vraagstukken rond wetenschappelijke en medische praktijken en zullen we snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Dat  betekent dat we nieuwe verzamelstrategieën en digitale middelen zullen moeten inzetten, met complexe uitdagingen voor beheer, behoud en ontsluiting van dergelijk modern materiaal.

Recente acquisities

Een van de meest recente topstuk is het ampul en de spuit van de allereerste coronavaccinatie in Nederland. Deze objecten werden onlangs persoonlijk door Jaap van Dissel, voorzitter van het OMT en directeur van het Centrum voor Infectieziektebestrijding van het RIVM aan het museum overhandigd. Een ander goed voorbeeld van een nieuw collectiestuk dat past in het beleid van actueel verzamelen, is de kunstmatige alvleesklier die uitvinder Robin Koops ontwikkelde ten behoeve van patiënten met type 1 diabetes. Daarnaast blijven we natuurlijk ook inzetten op onze traditionele verzamellijnen.

De kunstmatige alvleesklier van uitvinder Robin Koops

Traditioneel verzamelen

Natuurlijk blijven de traditionele verzamellijnen van wetenschappelijke instrumenten zoals microscopen, telescopen en anatomische modellen bestaan. Deze unieke verzamelingen zijn niet alleen attractief, maar ook waardevol voor onderzoeksdoeleinden. Ook blijven we inzetten op het verwerven van archiefmateriaal en historische boeken. Zo ontvingen we in 2019 bijvoorbeeld een schenking van archiefstukken van Nobelprijswinnaar Peter Debye.