Bloed vertelt verhaal van innovatie

Terug naar Verhalen uit de collectie

Sanquin, bekend van de bloedvoorziening en plasmageneesmiddelen in Nederland, en Rijksmuseum Boerhaave zijn per november een structurele samenwerking aangegaan. In het vernieuwde museum komt binnen het thema ‘Ziekte & Gezondheid’ de historie van geneesmiddelen aan bod, met daarnaast een belangrijke rol voor recente innovaties. Eén van die innovaties betreft de mogelijkheid bloedcomponenten van elkaar te scheiden, met het oog op de productie van geneesmiddelen.

Tot de objecten in het nieuwe museum behoort een bewerkte zak bloed van Sanquin, waarin de verschillende bloedcomponenten gescheiden zijn. Het kunnen scheiden van deze componenten leidde tot een omwenteling in de geneeskunde. Donorbloed was niet alleen goed voor levensreddende bloedtransfusies, ook konden er geneesmiddelen gemaakt worden uit bloedplasma.

Rijksmuseum Boerhaave deelt het verhaal van deze innovatie op een vernieuwende manier met zijn bezoekers. In een audioverhaal vertelt een patiënt over de geneesmiddelen uit bloedplasma die hij maandelijks nodig heeft. Ook krijgen bezoekers het ethische vraagstuk van het gebruiken van lichaamsmateriaal voorgelegd. De bezoeker kan zijn eigen mening geven en hoort extra achtergrondinformatie van experts, zodat hij zich een nog beter onderbouwd standpunt kan vormen.

‘Rijksmuseum Boerhaave vindt het belangrijk te laten zien dat voorwerpen als zo’n zak bloed een grote impact hebben op ons dagelijks leven’, aldus oud-directeur Dirk van Delft. ‘De historie zit vol intrigerende verhalen met innovaties die de kwaliteit van leven aanzienlijk hebben verbeterd. Door die verhalen te delen met onze bezoekers, en het door te trekken naar het heden, begrijpen zij hoe waardevol wetenschappelijk onderzoek voor ons is.’

'Samen met Rijksmuseum Boerhaave laat Sanquin graag zien hoe wij alles van de bloeddonatie gebruiken” vertelt Dirk Jan van den Berg, voorzitter Raad van Bestuur van Sanquin. “Zowel het zakje rode cellen als de geneesmiddelen die we uit plasma maken. Op die manier helpen we meerdere patiënten met één donatie en krijgen de patiënten alleen wat ze echt nodig hebben. De opbrengsten van plasmageneesmiddelen investeert Sanquin weer in onderzoek en nieuwe innovatie. Mogelijk kunnen we die resultaten in de toekomst weer presenteren in Rijksmuseum Boerhaave.'

Dirk Jan van den Berg (voorzitter Raad van Bestuur Sanquin) en Dirk van Delft (oud-directeur Rijksmuseum Boerhaave). Foto: Martijn Steiner Lovisa