Vroeger was peper zo kostbaar dat je met peperkorrels kon betalen. Diederick de Wilde, een schipper van de VOC, reisde naar Indonesië om peperbalen in te kopen. De leerlingen helpen Diederick tijdens zijn ontdekkingstocht bij het navigeren op zee, ze ontdekken onbekende voorwerpen zoals schelpen en helpen hem ook berekenen hoe hij zijn schip het beste kan beladen zodat hij zoveel mogelijk kan meenemen en het schip niet zinkt.
Onderzoekend leren
De les begint met een grote zak vol peperkorrels. Hoe zouden ze die aan boord gekregen hebben? Met behulp van een veerunster en katrollen gaan de leerlingen aan de slag en worden zo het onderwerp ingetrokken en direct uitgedaagd tot redeneren. Vervolgens rekenen ze verder met de peperkorrels en een balans en gaan daarna op ontdekkingstocht in het museum.
Leerdoelen
De leerlingen:
- Leren welke zeventiende-eeuwse instrumenten men in de tijd van de VOC gebruikte in de scheepvaart.
- komen er achter wat voor bijzondere objecten ontdekkingsreizigers tijdens hun zeereis verzamelden.
- Leren een balans en een kompas te gebruiken.
- Leren te meten met handen en duimen en vergelijken dit met het metrieke stelsel
Aanbods- en kerndoelen
Het programma Peperduur, op ontdekking in de 17de eeuw sluit aan bij de leergebieden:
- Rekenen/wiskunde
- Oriëntatie op jezelf en de wereld
- Kunstzinnige oriëntatie
- Kerndoelen: 23, 24, 25, 32, 33, 52, 53 en 56.
Praktische informatie
Duur: 2 uur (120 min.)
Doelgroep: Groep 5-6
Groepsgrootte: Minimaal 22, maximaal 36 leerlingen
Kosten: €6,- per leerling (minimale prijs per programma €99).
Begeleiders: Wij verzoeken u de leerlingen van te voren in groepjes van 5 à 6 leerlingen in te delen. We verwachten vanuit school 1 begeleider per groepje. Daarnaast verwachten wij een actieve houding van de begeleiders.
Boek dit progrogramma
De onderwijsprogramma’s kunnen rechtstreeks bij het museum geboekt worden via het formulier hieronder.


