Tijdens Spelen met wiskunde ontdekken leerlingen waarvoor wiskunde allemaal gebruikt wordt. Wiskunde speelt bij van alles in je dagelijks leven een rol: in muziek, gezondheid, Formule 1 en de natuur.
Het onderwijsprogramma bestaat uit drie onderdelen: opdrachten in de tentoonstelling Spelen met wiskunde, een wiskundige rondleiding door het museum en drie opdrachten in een educatieruimte.
Tijdens het programma brengen leerlingen een bezoek aan de educatieve tentoonstelling Spelen met wiskunde waar zij ontdekken welke rol wiskunde in het dagelijks leven speelt. Wiskunde was nog nooit zo leuk!
Onderzoekend leren
Leerlingen passen zelf wiskunde toe door in het museum opdrachten te maken. Zo spelen leerlingen met perspectief, veroorzaken ze een draaikolk, luisteren ze naar de trillingen in muziek en bouwen ze de brug van Leonardo Da Vinci.
Leer- en kerndoelen
De leerlingen:
- De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van wiskunde.
- De leerlingen maken kennis met (replica’s van) museumobjecten en leren deze ook te gebruiken.
- De leerlingen ervaren dat wiskunde voorkomt in het alledaagse leven.
- De leerlingen ervaren dat wiskunde ook leuk kan zijn.
Het programma Spelen met Wiskunde sluit aan bij kerndoelen van het domein Rekenen en wiskunde. Een omschrijving van deze kerndoelen vind je in de downloadbare docentenhandleiding.
Praktische informatie
Duur: 120 min.
Groepsgrootte: Maximaal 60 leerlingen
Doelgroep: 1-2 VMBO-TL/GL/HAVO/VWO
Kosten: €7,- per leerling (minimale prijs per programma €99,-)
Begeleiding: vanuit school is per 15 leerlingen één docent of begeleider gewenst. We verwachten vanuit school 1 begeleider per groepje. Daarnaast verwachten wij een actieve houding van de begeleiders.
Downloads bij dit programma:
Boek dit progrogramma
De onderwijsprogramma’s kunnen rechtstreeks bij het museum geboekt worden. Vul het formulier hieronder in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op om jouw boeking te bevestigen:


