Het onderwijsprogramma Wiskunde A, B of C? helpt leerlingen in 3 havo/vwo bij hun profielkeuze voor de richting wiskunde A, B of C in de bovenbouw. Tijdens de korte rondleiding maken de leerlingen kennis met wiskundig gerelateerde voorwerpen uit vijf eeuwen Nederlandse wetenschap.
Onderzoekend leren
In teamverband maken de leerlingen negen speelse opdrachten waarin logica, ruimtelijk inzicht, kansberekening en andere aspecten van wiskunde een rol spelen. De leerlingen rekenen met de stokjes van Napier, onderzoeken anamorfosen, gebruiken de tekenaap en maken een ruimtefiguur. Na afloop hebben de leerlingen een beter beeld welk type wiskunde hen makkelijk afgaat en wat ze moeilijk vinden, maar ook wat hen interesseert.
Leer- en kerndoelen
De leerlingen:
- De leerlingen krijgen een idee welk type wiskunde het beste bij ze past.
- De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van wiskunde.
- De leerlingen maken kennis met (replica’s van) museumobjecten en leren deze ook te gebruiken.
- De leerlingen kunnen beredeneren en benoemen wat het achterliggende wiskundig probleem is.
Het programma Wiskunde A, B of C? sluit aan bij kerndoelen van het domein Rekenen en wiskunde. Een omschrijving van deze kerndoelen vind je in de downloadbare docentenhandleiding onderaan deze pagina.
Praktische informatie
Duur: 150 min.
Groepsgrootte: Maximaal 60 leerlingen
Doelgroep: 3 HAVO/VWO
Kosten: €7,- per leerling (minimale prijs per programma €99,-)
Begeleiding: vanuit school is per 15 leerlingen één docent/begeleider gewenst. Daarnaast verwachten wij een actieve houding van de begeleiders.
Downloads bij dit programma:
Boek dit programma
De onderwijsprogramma’s kunnen rechtstreeks bij het museum geboekt worden. Vul het formulier hieronder in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op om jouw boeking te bevestigen:


