De beroemde verzameling preparaten van de Amsterdamse arts Frederik Ruysch (1638-1731) is tot nu toe vooral bekeken als versierde anatomie. Op zondag 9 december kijken we in Rijksmuseum Boerhaave tijdens het programma 'Een actuele kijk op het Museum Anatomicum en het leven van Frederik Ruysch' opnieuw naar Ruysch’ intrigerende werk en leven.

De Ruysch-middag wordt georganiseerd naar aanleiding van twee bij Uitgeverij Lias verschenen boeken: Geloof alleen je eigen ogen. Een actuele kijk op de anatomische preparaten van Frederik Ruysch en de recent verschenen biografie Frederik Ruysch. Op het snijvlak van kunst en wetenschap.

Achtergrond

Driehonderd jaar geleden, in 1717, kocht tsaar Peter de Grote de unieke collectie anatomische preparaten van Frederik Ruysch. Gedurende zijn leven had Ruysch duizenden preparaten van dieren en mensen vervaardigd, met een techniek die hij geheim hield. Van de oorspronkelijke collectie van Ruysch is meer dan de helft in goede staat in de Kunstkamera in Sint- Petersburg bewaard gebleven.

Dat Ruysch veel meer was dan een vakman die dood weefsel mooi kon etaleren, blijkt uit het gezamenlijk onderzoek van de zeven auteurs van Geloof alleen je eigen ogen. Deze Nederlandse en Russische deskundigen hebben voor het eerst in al die jaren de preparaten met een medische blik bekeken en zijn daarbij tot nieuwe inzichten over het werk van Ruysch gekomen. Zo laten ze zien dat hij zijn tijd in een aantal opzichten ver vooruit was.

Ruysch-middag

Zondag 9 december staat de middag bij Rijksmuseum Boerhaave geheel in het teken van Ruysch. Met op het programma de Ruysch-prepraten in Sint-Petersburg, een korte documentaire van Luuc Kooijmans, een interview met historicus Luuc Kooijmans over zijn nieuwe biografie van Frederik Ruysch en lezingen van drie auteurs van het boek Geloof alleen je eigen ogen:  Cisca Griffioen bespreekt het 'matchen', het vinden van een preparaat in Sint-Petersburg dat één op één overeenkomt met de beschrijvingen van Ruysch zelf. Willem Mulder over zijn bijdrage aan het conserveren van de anatomische preparaten. Otto Bleker over Ruysch beschrijving van de genitale zwellichamen ​van man en vrouw. De sprekers tonen bijzondere foto’s van de Ruysch preparaten uit Rusland. Boekverkoper en Ruslandkenner Wim Bosch is gespreksleider.

Na afloop kunnen de boeken worden aangeschaft en door de aanwezige auteurs worden gesigneerd.

Over de sprekers

• Luuc Kooijmans, historicus en biograaf van Frederik Ruysch. In 2018 verscheen zijn nieuwe biografie Frederik Ruysch. Op het snijvlak van kunst en wetenschap. Hij schreef een inleiding bij het boek Geloof alleen je eigen ogen.
  • Cisca Griffioen, anatoom AMC, auteur van 'Frederik Ruysch en het bewegingsapparaat' in: Geloof alleen je eigen ogen.
  • Willem J. Mulder, oud-conservator Utrechts Universiteitsmuseum, auteur van 'Het conservatieproces van de preparaten van Frederik Ruysch' in: Geloof alleen je eigen ogen.
  • Otto Bleker, gynaecoloog AMC, auteur van 'Frederik Ruysch' preparaten van de geslachtsorganen en de zwangerschap' in: Geloof alleen je eigen ogen.
  • Wim Bosch, voormalig boekverkoper bij boekhandel Pegasus en Ruslandkenner. Thans verbonden aan Uitgeverij Lias (gespreksleider).

14.30-15.00 Inloop
15.00-16.30 Start programma
16.30 Signeren
17.00 Einde