Het hooggeëerd publiek werd in de tentoonstelling Circus Boerhaave getrakteerd op wetenschap en techniek als amusement.

In Circus Boerhaave stonden kleine jongleurs, leeuwen, romantische danseresjes en gedresseerde aapjes die door een druk op de knop in beweging kwamen. Het waren wonderbaarlijke, grappige en soms rare automaten die gebaseerd zijn op historische spelletjes.

Vroeger vermaakten koningen en keizers hun gasten graag met mechanische spelletjes. Maar ook serieuze geleerden verbaasden hun publiek met natuurkundige spelletjes en spectaculaire proeven waar de vonken van af sprongen. Bijvoorbeeld met toverlantaarns, kanonnen met buskruit en poppen met lang haar dat overeind ging staan bij een elektrische lading.

Een aantal van deze historische, natuurkundige spelletjes is ook in deze tentoonstelling te zien, bijvoorbeeld een donderhuisje en vlierpitmannetjes.

Deze tentoonstelling was van 29 april tot 4 september 2011 te zien in Museum Boerhaave. Daarna was de tentoonstelling in het buitenland te zien, onder meer in het Banbury Museum in het Verenigd Koninkrijk (van 25 mei t/m 7 september 2019) en in het New Plymouth District Council in Nieuw-Zeeland (van 1 november 2019 t/m 26 april 2020).