Het placebo effect in beeld: De rol van verwachtingen uitgelicht door wetenschap en kunst

In hoeverre hebben je eigen gedachten en ervaringen invloed op je gezondheid? Wat is de impact van het placebo effect op medische behandelingen, bijvoorbeeld voor pijn of jeuk? Kom zaterdag 6 juli naar Rijksmuseum Boerhaave en hoor er meer over van Stevin-prijswinnares Andrea Evers.

De sectie Gezondheids- Medische en Neuropsychologie van de Universiteit Leiden en Rijksmuseum Boerhaave nodigen je van harte uit om het antwoord op deze vragen te ontdekken tijdens een speciaal publieksevenement voor jong en oud. Reis mee door een wereld van verwachtingen – en ontdek wat het placebo effect voor jou kan betekenen.

Jong en oud ontdekt zaterdagmiddag 6 juli samen de feiten en fabels rondom placebo's. Ga op onderzoek uit door achter de schermen mee te kijken bij labdemonstraties. Laat je verrassen door een kunstzinnige kijk op het placebo-effect. En leer meer over de mythes rondom het placebo-effect van Stevin-winnares Andrea Evers.

Wanneer: zaterdag 6 juli van 13.00 tot 17.00 uur
Voor wie: voor iedereen
Kosten: gratis bij geldig entreebewijs (Museumkaart gratis)

Programma:
13.00 – 17.00: Placebo en kunst: De wonderbaarlijke rol van verwachtingen in beeld
13.00 – 17.00: Placebo en wetenschap: Demonstraties uit het lab
15.00 – 15.45: Publiekslezing door Andrea Evers en quiz: Het placebo-effect

Publieke lezing en quiz: Het placebo-effect

Wat is feit en wat is fabel? Hoogleraar gezondheidspsychologie Andrea Evers legt uit wat het placebo-effect is, hoe het ontstaat, en hoe je ze kunt gebruiken voor je gezondheid tijdens een publieke lezing in Rijksmuseum Boerhaave. De lezing wordt afgewisseld met quizvragen. Wat weet jij nu over placebo-effecten?

Foto Studio Oostrum/HH

Andrea Evers won onlangs de Stevinpremie, meer achtergrondinformatie is te lezen in een artikel van het NRC.

Helaas de lezing is vol

Placebo en wetenschap: Demonstraties uit het lab

Hoe creëer je een placebo effect? En hoe test je of dit daadwerkelijk invloed op je lichaam heeft? En hoe kunnen artsen placebo-effecten gebruiken om patiënten te helpen? Neem een kijkje achter de schermen van de wetenschap en ontdek interactieve demonstraties uit het lab van de sectie Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie.

Placebo en kunst: De wonderbaarlijke rol van verwachtingen in beeld

Waar kunnen we naartoe met het placebo effect? Drie kunstenaars onderzoeken verschillende aspecten van het placebo-effect tijdens een speciale expositie van hun werk. Bekijk het placebo-effect vanuit een andere hoek, en ga in discussie met de kunstenaars.

Neem een kijkje in Rijksmuseum Boerhaave

Ontdek in het museum de wereld van wetenschap en geneeskunde door deel te nemen aan een van de instaprondleidingen.

Dokterstas

Hoe wisten dokters vroeger of je ziek was? En hoe komt het eigenlijk dat we ziek worden? Met de gratis nieuwe familieactiviteit (gezinnen met kinderen van 8 t/m 12 jaar) De Dokterstas ga je samen aan de slag.

Het publieksevenement wordt georganiseerd in het kader van 444 jaar Leiden en het internationale 2e officiële SIPS congres over placebo studies, wat aansluitend (van zondag 7 juli t/m dinsdag 9 juli) wordt gehouden in Leiden. Meer weten? Kijk op www.sipsconference.com