Hovo-college 'Wie was Herman Boerhaave?'

‘Communis Europae praeceptor, de leraar van heel Europa,’ zo omschreef de Zwitserse medicus en anatoom Albrecht von Haller zijn leermeester Herman Boerhaave (1668-1738). En Haller was niet alleen in zijn loftuitingen. De Leidse multi-hoogleraar Boerhaave -  hij bezette drie leerstoelen aan de medische faculteit – genoot een internationale faam, die na zijn dood alleen maar toenam. Nog steeds leeft zijn naam voort in de naamgeving van straten, pleinen, (medische) instellingen en scholen. Maar wie was deze beroemde medicus eigenlijk, en waaraan had hij zijn roem te danken?

Het HOVO-college ‘Wie was Herman Boerhaave?’ plaatst deze achttiende-eeuwse geleerde in zijn tijd. Zeven colleges schetsen niet alleen een beeld van de Leidse universiteit in de eerste decennia van de achttiende eeuw, van de wetenschappelijke, religieuze en filosofische vragen die het decor van Boerhaaves carrière vormen, maar ook van het zogenoemde Boerhaaviaanse systeem, het didactische compendium van medische leerboeken, colleges en leerstellingen, dat zo geroemd werd door Boerhaaves studenten. Hoe vernieuwend was dit systeem? En waarom genoot het zo’n faam?

Tenslotte wil het college de biografie van Herman Boerhaave scheiden van de mythe. Wat zijn de historisch verifieerbare feiten uit zijn leven en wat de verdichting die een postume Boerhaavecultus eraan heeft toegevoegd? De collegereeks zal worden afgesloten met een rondleiding door de Boerhaave-tentoonstelling in Rijksmuseum Boerhaave, verzorgd door de samensteller Tim Huisman.

Cornelis Troost: portret van Herman Boerhaave 1735.

Programma

• 16 oktober: Algemeen beeld van de tijd en van de universiteit toen. Hoe benoemde men toen hoogleraren? Hoe verhielden de faculteiten zich met elkaar? (Prof.dr. Eric Jorink)
  • 30 oktober: De biografie van Boerhaave (Dr. Tim Huisman)
  • 6 november: De rol van de theologie en de religie (Prof.dr. Eric Jorink)
  • 13 november: Boerhaave en Newton: het Newtonianisme begin 18de eeuw (Dr. Ad Maas)
  • 20 november: Het onderwijs van Boerhaave (Prof.dr. Harm Beukers)
  • 27 november: De boekuitgaven en verzamelingen van Boerhaave, m.n. die rond andere wetenschappers zoals Swammerdam (Prof.dr. Paul Hoftijzer)
  • 4 december: Waarom herdenken we Boerhaave? (Dr. Tim Huisman); vervolgens rondleiding langs de expo

Meer informatie over de collegereeks, de werkvorm, het studiemateriaal, de kosten en andere praktische zaken op de website van Hovo Universiteit Leiden.