Studium Generale 13 februari

In samenwerking met Studium Generale organiseert Rijksmuseum Boerhaave een lezingenreeks naar aanleiding van de tentoonstelling Kosmos: Kunst & Kennis in de periode februari t/m maartTijdens de avonden komen diverse onderwerpen aan de hand van het thema kosmos aan bod, van de hemel op het witte doek tot het ontstaan van sterrenstelsels.

Donderdagavond 13 februari neemt wetenschapsjournalist en auteur George van Hal je mee naar de buitenaardse werelden in sci-fi films en toont hij ons de wisselwerking tussen wetenschap en fantasie. Conservator Tiemen Cocquyt belicht daarna de wetenschappelijke en kunstzinnige kanten van de tentoonstelling Kosmos: Kunst & Kennis en vertelt het verhaal achter enkele bijzondere objecten.

Wanneer: donderdag 13 februari van 19.00 tot 21.00 uur
Voor wie: voor iedereen
Kosten: gratis
Aanmelden: verplicht (zie onderaan deze pagina het inschrijfformulier)

Robots, Aliens & Popcorn – De hemel op het witte doek
George van Hal (MSc), wetenschapsredacteur bij de Volkskrant

Sinds het vroegste begin van de filmkunst is er een verlangen om het heelal te verbeelden. In 1902 wordt Le voyage dans la lune voor het eerst vertoont op het witte doek. Deze kwartier durende stomme film van de Franse filmpionier Georges Méliès is losjes gebaseerd op de boeken De la Terre à la Lune van Jules Verne en The First Men in the Moon van H.G. Wells. Méliès laat zien hoe een groep vreemd uitgedoste mensen zich per kanonskogel op de maan laat afvuren, alwaar zij afdalen in een ondermaanse grot vol reuzenpaddenstoelen waar zij een gevecht leveren tegen de selenieten (insectachtige maanmannetjes), om uiteindelijk weer naar de aarde terug te keren. In deze lezing neemt wetenschapsjournalist en auteur George van Hal je mee naar de buitenaardse werelden in sci-fi films en toont hij ons de wisselwerking tussen wetenschap en fantasie.

Kosmos: Kunst & Kennis
Tiemen Cocquyt (MSc), conservator natuurwetenschappen tot 1800 voor het Rijksmuseum Boerhaave

De tweede lezing van de avond staat volledig in het teken van de tentoonstelling ‘Kosmos: Kunst & Kennis’. In deze tentoonstelling ervaart de bezoeker dat de fascinatie voor het heelal van alle culturen en alle tijden is. Zowel wetenschappers als kunstenaars hebben de hemel door de eeuwen heen op talloze manieren verbeeld. Samen met Prof. dr. Ewine van Dishoeck werkt Cocquyt aan de totstandkoming van de tentoonstelling. Tijdens deze lezing belicht hij de wetenschappelijke en kunstzinnige kanten van de tentoonstelling en vertelt het verhaal achter enkele bijzondere objecten.

Helaas de lezing is vol