Vaste presentatie en multimediale toepassingen

Door inspirerende verhalen, indrukwekkende multimedia en interactieve spellen begrijp je waarom uitvindingen zo bijzonder zijn, waarom ze juist in die tijd zijn ontdekt en waarom juist door die wetenschapper. Maar nog belangrijker is dat je ontdekt wat de impact is van al die uitvindingen op het leven van vandaag. Onderscheidend in de nieuwe presentatie is de aanwezigheid van externe partijen met innovaties van vandaag en morgen. Ze nemen de bezoeker van Rijksmuseum Boerhaave mee naar de voorhoede van wetenschappelijk onderzoek. Het vernieuwde Rijksmuseum Boerhaave heeft de vroegere chronologische indeling plaats gemaakt voor een indeling met vijf thema’s:

• Anatomisch Theater
  • Gouden Eeuw
  • Ziekte & Gezondheid
  • Machtige Verzamelingen
  • Water, Stroom en Data
  • Grote Vragen van de Wetenschap

Het ontwerp van de nieuwe vaste presentatie is van het Amsterdamse ontwerpbureau Opera Design. De multimediale toepassingen zijn van de hand van Studio Louter. Het mooie - maar vanuit ontwerptechnisch oogpunt soms uitdagende - historische pand heeft met deze thematische inrichting nog meer sfeer gekregen.

Finalist Public Space Design
SBID International Design Awards (Londen, oktober 2018)

De SBID-awards erkennen, belonen en vieren designuitmuntendheid in een breed scala van categorieën. Het winnen van een SBID International Design Award is een grote prestatie. Ze worden geëvalueerd door toonaangevende experts uit de industrie vanwege hun technische inhoud en esthetische creativiteit, terwijl het ontwerpbewuste publiek ook inspraak heeft bij het kiezen van de meest inspirerende projecten. De nieuwe vaste presentatie dingt als finalist mee voor de SBID International Design Award in de categorie Public Space Design. In de vaste presentatie leggen we verbindingen met de wereld van vandaag en bieden we de bezoeker een spannende, leerzame ontdekkingsreis door de wereld van wetenschap en geneeskunde. Het ontwerp is van Studio Louter i.s.m. OPERA Amsterdam.

Gold Best Scenography for a Permanent Collection

International Design and Communication Awards (Chicago, september 2018)

De International Design and Communication Awards (IDCA) worden uitgereikt om uitstekende ontwerp- en communicatie-initiatieven in de hele kunstwereld te vieren. Het is de meest prestigieuze prijs in het museumlandschap. De IDCA-prijzen beoordelen communicatie-, ontwerp- en merkstrategieën binnen de kunst/ en museumwereld. Ze moedigen ook kunstorganisaties aan om originele en inventieve manieren te vinden om te communiceren. Rijksmuseum Boerhaave won de gouden medaille in de categorie beste scenografie voor de vaste presentatie tijdens de International Design and Communication Awards. Met dank aan OPEA Amsterdam en Studio Louter.

Nominatie Luigi Micheletti Award
European Museum Academy Awards (Aarhus, september 2018)

De Luigi Micheletti Award is een prijs gericht op de hedendaagse geschiedenis met een focus op wetenschappelijk, industrieel en sociaal erfgoed. Oorspronkelijk werd de Micheletti Award in 1996 opgericht door de Micheletti Foundation en Kenneth Hudson voor de erkenning van uitmuntendheid in de specifieke sector van Europese wetenschappelijke en industriële musea.

Finalist DASA Award
European Museum Academy Awards (Aarhus, september 2018)

Deze prijs richt zich op excellente leermogelijkheden in musea. Uit het juryrapport: "This is a science museum of European format. The very successful combination of original exhibits and multimedia makes a visit a very valuable and impressive experience."

Silver in Multimedia/Animation
International Design Awards (Los Angeles, mei 2018)

De International Design Awards (IDA) zijn in het leven geroepen om visionairs ontwerpen en nieuw talent te erkennen, vieren, promoten en ontdekken op het gebied van architectuur, interieur, product, grafisch en modeontwerp. IDA wil de aandacht vestigen op het iconoclasme van design wereldwijd die het goede werk conceptualiseert en produceert. Studio Louter en ontving samen met SHOSHO zilver voor de interactieve projectie ‘Vesalius ontleedt je arm’ die te zien is in het thema ‘Gouden Eeuw’ in Rijksmuseum Boerhaave.

Bronze in Architecture Categories / Exhibits, Pavilions and exhibitions
International Design Awards (Los Angeles, mei 2018)

De International Design Awards (IDA) zijn in het leven geroepen om visionairs ontwerpen en nieuw talent te erkennen, vieren, promoten en ontdekken op het gebied van architectuur, interieur, product, grafisch en modeontwerp. IDA wil de aandacht vestigen op het iconoclasme van design wereldwijd die het goede werk conceptualiseert en produceert. Het brons werd ontvangen voor de integratie van ruimte en verhaal door Studio Louter in samenwerking met Opera Amsterdam in Rijksmuseum Boerhaave.

Innovative Application Gold
AVICOM F@IMP Festival 2018 (Kommern, april 2018)

De F@IMP avicom awards werden uitgereikt op de F@IMP 2.0. Dit evenement wordt georganiseerd door AVICOM, ICOM Internationaal Comité voor Audiovisuele, nieuwe Technologieën en Sociale Media. F@imp 2.0 is een internationaal evenement gericht op het aanmoedigen en erkennen van de productie en distributie van audiovisuele producties en innovatieve multimediatechnologieën geïnitieerd of geproduceerd door musea of ​​erfgoed- en culturele instellingen over de hele wereld. Studio Louter nam de prijs voor het concept en de creatie van alle multimedia in Rijksmuseum Boerhaave in ontvangst.