Boerhaave als medicus, chemicus en kind van zijn tijd

Terug naar Te zien & te doen

Leer meer over Herman Boerhaave, dé leermeester van Europa, en zijn tijdgenoten in de verdiepende lezingenserie met museumconservatoren en wetenschapshistorici: Salon Boerhaave. Zaterdag 23 maart vindt de derde editie plaats binnen het thema Boerhaave als medicus, chemicus en kind van zijn tijd met lezingen van Ruben Verwaal en Huib Zuidervaart.

Ruben Verwaal, conservator medische collectie Erasmus MC

Boerhaaves bloed, zweet en tranen

Waarom was Herman Boerhaave zo’n groot wetenschapper? Hij gaf populaire colleges, had zwarte vingers van het schrijven, en toetste de beweringen van zijn voorgangers op hun betrouwbaarheid. Maar we hebben niet alleen figuurlijk veel te danken aan Boerhaave’s bloed, zweet en tranen. Deze lezing duikt in de geheimen van de lichaamssappen die Boerhaave probeerde te ontrafelen: Waar bestond bloed uit? Welke rol speelde transpiratie in onze gezondheid? Waarom huilen we? Boerhaaves werk en nalatenschap zou nog vele decennia voortleven.  Conservator medische collectie Ruben Verwaal geeft antwoord.

Huib Zuidervaart, historicus Huygens ING

Voor contemplatie en vermaak; natuurstudie door de Nederlandse elite in de vroege 18de eeuw

Boerhaave was zeer enthousiast over de ideeën van de Engelse filosoof Isaac Newton. Net zoals andere geleerde landgenoten zag hij in Newton hét voorbeeld van een natuurwetenschap die zich liet verenigen met een religieuze levensvisie. Deze fysico-theologische opvatting van de natuur leidde tot een enorme popularisering van de wetenschapsbeoefening onder de achttiende-eeuwse Nederlandse elite.

Wanneer: zaterdag 23 maart van 14.00 tot 16.00 uur
Voor wie: voor iedereen
Kosten: gratis bij geldig entreebewijs (Museumkaart gratis)

Meld je aan