Herman Boerhaave en de stad Leiden

Leer meer over Herman Boerhaave, dé leermeester van Europa, en zijn tijdgenoten in de verdiepende lezingenserie met museumconservatoren en wetenschapshistorici: Salon Boerhaave. Zaterdag 2 maart vindt de tweede editie plaats binnen het thema Boerhaave als leraar en als tentoonstellingsonderwerp met lezingen van Cor de Graaf en Cor Smit.

Cor de Graaf, adjunct directeur Erfgoed Leiden & Omstreken

Het archief van Boerhaave

In het archief bij Erfgoed Leiden en Omstreken ligt de papieren nalatenschap van Herman Boerhaave. Cor de Graaf vertelt aan de hand van dit persoonlijke archief over zijn leven als wetenschapper en als dokter. Over zijn notities in boeken, over medicijnprescripties aan patiënten en ook over een gedeelte van het archief van Boerhaave dat nu nog steeds achter slot en grendel ligt in Rusland.

Cor Smit, stadshistoricus Leiden

Het Leiden van Boerhaave

Het Leiden van Boerhaave was niet alleen een universiteitsstad. Het was in de eerste plaats een industriestad, met wollen stoffen als belangrijkste product, al was die wolnijverheid wel al over haar hoogtepunt heen. Stad en universiteit waren grotendeels gescheiden werelden. Cor Smit geeft een beeld van de stad Leiden en de stedelijke samenleving. Waar hielden de Leidenaars zich mee bezig en wat was de plaats van de universiteit en Boerhaave daarin?

Wanneer: zaterdag 2 maart van 14.00 tot 16.00 uur
Voor wie: voor iedereen
Kosten: gratis bij geldig entreebewijs (Museumkaart gratis)

Meld je aan