Boerhaave als leraar en als tentoonstellingsonderwerp

Leer meer over Herman Boerhaave, dé ‘leermeester van Europa’, en zijn tijdgenoten in de verdiepende lezingenserie met museumconservatoren en wetenschapshistorici: Salon Boerhaave. Zaterdag 23 februari vindt de eerste editie plaats binnen het thema Boerhaave als leraar en als tentoonstellingsonderwerp met lezingen van prof. dr. Harmen Beukers en museumconservator Tim Huisman.

Prof. dr. Harmen Beukers,  medisch historicus

'Eenvoud is het kenmerk van het ware'.

Zo luidde Herman Boerhaaves lijfspreuk en dit motto typeert zowel zijn godsdienstige opvattingen als zijn ideeën over de geneeskunde. In zijn lezing zal Harm Beukers aantonen hoe Boerhaaves zoektocht naar de essentie, gecombineerd met zijn systematische geest, alle vakken waarin hij les gaf ingrijpend veranderde.

Tim Huisman, conservator Rijksmuseum Boerhaave

Herman Boerhaave als tentoonstellingsonderwerp

Systematicus, didacticus, de leraar van heel Europa… Het mag duidelijk zijn: veel van Boerhaaves werk had een theoretisch karakter. Dit stelt de makers van een tentoonstelling over zijn leven en werk natuurlijk wel voor uitdagingen. Hoe zorgen we voor een aantrekkelijke presentatie die representatief is voor de grote medicus? Tim Huisman neemt u mee achter de schermen van de tentoonstelling Herman Boerhaave en de Gouden Eeuw van de wetenschap.

Wanneer: zaterdag 23 februari van 14.00 tot 16.00 uur
Voor wie: voor iedereen
Kosten: gratis bij geldig entreebewijs (Museumkaart gratis)

Meld je aan