Een kijkje in de mini-wereld

Onderzoekers hebben door de eeuwen heen bijgedragen aan fantastische nieuwe inzichten door op nieuwe manieren naar de wereld om ze heen te kijken. Deze kerstvakantie ontdek je in Rijksmuseum Boerhaave de fascinerende wereld die voor ons blote oog onzichtbaar is.

We laten je zien wat lakenkoopman Antoni van Leeuwenhoek in de zeventiende eeuw als eerste zag: hij kon met zijn zelfgemaakte microscoop verkleinen tot wel 270 keer! Ongehoord in die tijd, andere microscopen kwamen maar tot een verkleining van slechts dertig keer. Hij zag voor het eerst zaadcellen, bloedlichaampjes en ‘kleine diertjes’, oftewel bacteriën. Zijn systematisch en uitgebreid onderzoek maken hem tot de grondlegger van de microbiologie. In de collectie van ons museum hebben we enkele van zijn bijzondere microscopen.

Maria Sibylla Merian bracht een nieuwe kijk op inheemse insecten. Geïnspireerd door de schoonheid van de planten en dieren die ze in Suriname tegenkwam, besloot ze om samen met haar dochter de levensstadia van verschillende soorten te bestuderen, maar ook  te tekenen. Dit resulteerde in een boek met zestig paginagrote illustraties, die op bestelling ingekleurd werden door Merian zelf.

merian

Tijdens de kerstvakantie kan je door een replica turen en zien wat Van Leeuwenhoek zo lang geleden als eerste ook zag. Daarnaast hebben we een moderne digitale microscoop; bekijk hiermee insecten, stenen en jezelf. Of blader zelf door het boek van Merian. Ontdek zo de unieke mini wereld om ons heen!

Voor wie: Leuk voor kinderen vanaf 4 jaar oud.
Wanneer: Doorlopend van 10.30 tot 16.30 uur in de kerstvakantie (21 december 2019 t/m 5 januari 2020, dus ook op maandag, alleen niet op 25 december en 1 januari)