Rijksmuseum Boerhaave viert de 350ste geboortedag van de Leidse alleskunner Herman Boerhaave met de jubileumtentoonstelling ‘Herman Boerhaave & de Gouden Eeuw van de wetenschap’ van 30 november 2018 t/m 1 september 2019.

Herman Boerhaave is van groot belang voor de westerse wetenschap met zijn strijd tegen ‘fake science’. Daarnaast was hij een kind van zijn tijd. Rond 1700 behoorde ons land tot de rijkste landen van Europa. Deze rijkdom droeg bij aan een gouden eeuw van de wetenschap, waarin een geleerde als Boerhaave zijn talenten kon ontwikkelen – en hij niet alleen! In de tentoonstelling ervaart de bezoeker een tijd van grensverleggende veranderingen en ontmoet beroemde tijdgenoten van Boerhaave. Hun wetenschappelijke methoden veroverden de wereld.

Herman Boerhaave

Arts, anatoom, botanicus, scheikundige, humanist en onderzoeker: Herman Boerhaave was een begenadigde alleskunner en één van de beroemdste mannen van Europa. Zijn onderzoekende geest en systematische werkwijze maakt hem tot het prototype van een moderne onderzoeker.

Herman Boerhaave & de Gouden Eeuw van de wetenschap

Jong en oud kan zich in de jubileumtentoonstelling laten verrassen door de ontdekkingen die in de gouden eeuw van de wetenschap zijn gedaan door Boerhaave en tijdgenoten als Frederik Ruysch, Daniel Fahrenheit en Carolus Linneaus. Maar liefst 110 objecten brengen het verhaal tot leven. Kinderen kunnen samen met hun familie zelf aan de slag met replica’s van historische objecten en quizzen. Zo leren bezoekers op een laagdrempelige manier een schat aan kennis en ervaring over ‘de leermeester van Europa’ en zijn tijdgenoten. Ook organiseert het museum een verdiepende lezingenserie met museumconservatoren en wetenschapshistorici.

Primeur in Rijksmuseum Boerhaave

Het topstuk van de tentoonstelling is het recent gerestaureerde familieportret van Rembrandt-leerling Aert de Gelder waarop Herman Boerhaave, zijn vrouw Maria Drolenvaux en dochter Johanna Maria te zien zijn. Dit portret uit de collectie van het Rijksmuseum is op de tentoonstelling voor het eerst in herstelde glorie te bewonderen. Daarnaast krijgen bezoekers ook de primeur om het originele doopregister van Herman Boerhaave te bewonderen, dat niet eerder is tentoongesteld.

Herman Boerhaave (1668-1738) met zijn vrouw Maria Drolenvaux (1686-1746) en dochter Johanna Maria (1712-1791), door Aert de Gelder, 1720 - 1725. Collectie Rijksmuseum

Op recept, 350 jaar medicijnen

Rijksmuseum boerhaave viert dit jaar niet alleen de 350ste geboortedag van Herman Boerhaave, maar ook dat het 350 jaar geleden is dat Friedrich Jacob Merck in Darmstadt de Engel-apotheek kocht: startpunt van wat zou uitgroeien tot ‘s werelds oudste farmaceutisch concern – MeRck. Gelijktijdig met de jubileumtentoonstelling Herman Boerhaave & de Gouden Eeuw van de wetenschap kunnen bezoekers zich onderdompelen in de geschiedenis van vier eeuwen medicijnontwikkeling in de tentoonstelling Op recept, 350 jaar medicijnen.

De tentoonstelling Op recept was te zien t/m 30 april 2019.

De tentoonstelling 'Herman Boerhaave & de Gouden Eeuw van de wetenschap' is te zien van 30 november 2018 t/m 1 september 2019.