Weekend van de Wetenschap: Meet your Muscles

Een bijzonder weekend vol met unieke proefjes, testjes, speedlezingen, wedstrijdjes en demonstraties om je spieren beter te leren kennen!

Doe je sportieve schoenen aan want er is tijdens Weekend van de Wetenschap ontzettend veel te doen in Rijksmuseum Boerhaave. Wetenschappers en studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam komen langs om al jouw vragen te beantwoorden over beweging, spieren, voeding en nog veel meer. Test je eigen lijf en ontmoet spieren waarvan je niet eens wist dat je ze had. De experts vertellen je wat ze in het lab met al die resultaten kunnen doen.

Heb je alles gedaan? Met genoeg stempels op je stempelkaart krijg je na afloop een mooi cadeautje mee naar huis.

Wat is er te doen? (op beide dagen, doorlopend van 11.00 tot 16.00 uur)

Doe een fietswedstrijd en trap zo hard als je kan, wat doen jouw spieren wanneer er een korte grote krachtinspanning nodig is? En… wie wint er?

Knijp kei- kei-hard in deze speciale meetapparatuur, heb jij een gemiddelde knijpkracht of spring je erbovenuit?

Maak kennis met de spieren in je lichaam door middel van virtual reality. Hoe ziet het spierstelsel eruit en welke spieren heb je allemaal?

Zie je spier zoals nooit eerder; met een echo-apparaat kan je je spier van binnen en van dichtbij bekijken. Hoe verwacht je dat het er uitziet?

Je hart is natuurlijk ook een spier. Wat doet hij als je op de bank zit, en wat als je door het museum loopt, of touwtje gaat springen? Ontdek het met een Fitbit!

Je reactievermogen is een bijzondere samenwerking tussen je hersenen en je spieren, daag jezelf uit en ontdek hoe snel jij bent.

Hoe belangrijk is voeding voor je spieren? Leer meer over de hoeveelheid suiker in je eten, wat eiwitten voor je doen, en welke eiwitbronnen je het beste kan eten om ook goed voor onze planeet te zorgen.

Met een bio-impedantiemeting kan je je spiermassa meten, een klein stroompje door je lichaam (voel je helemaal niks van hoor) vertelt je hoe groot al je spieren samen zijn.

Speedlezingen

Tijdens het Weekend van de Wetenschap zijn er ook speedlezingen in het museum. Op zaterdag verwelkomen we Erik Scherder in het museum, hij vertelt je meer over de invloed van bewegen op je brein. Is jouw brein topfit? Op zondag heten we Ingeborg Brouwer welkom in het museum, zij geeft je antwoord op de vraag: kunnen we spieren kweken door insecten te eten?

Er zijn beperkt plekken beschikbaar voor beide dagen, schrijf je dus snel in en mis het niet! Klik hieronder op de knoppen om je plek te reserveren.

Dit programma is een samenwerking tussen Vrije Universiteit Amsterdam en Rijksmuseum Boerhaave.

Voor wie: Leuk voor bezoekers vanaf 6 jaar
Wanneer: zaterdag 7 en zondag 8 oktober van 11.00 tot 16.00 uur
Waar: In diverse zalen van Rijksmuseum Boerhaave
Kosten: Entree tot het museum en deelname aan dit evenement is dit weekend geheel gratis