3 VMBO TL/GL
Biologie
Antibiotica zijn sinds de ontdekking van de penicilline door Alexander Flemming in 1928 hét geneesmiddel tegen bacteriële infectieziekten. Maar steeds meer bacteriën ontwikkelen resistentie tegen antibiotica. Hoe kunnen we antibioticaresistentie voorkomen?
Onderzoekend leren
Leerlingen komen meer te weten over bacteriën en virussen, antibiotica en het belang van goede hygiëne. Ook wordt de verspreiding van resistente bacteriën inzichtelijk gemaakt met het verspreidingsspel. Tijdens de interactieve rondleiding in het museum leren de leerlingen meer over de geschiedenis van geneeskunde door de eeuwen heen.
Leerdoelen
- Leerlingen kunnen benoemen wat bacteriën en virussen zijn.
- Leerlingen kunnen uitleggen hoe verspreiding van bacteriële infecties plaatsvindt.
- Leerlingen kunnen verklaren waarom hygiëne belangrijk is.
- Leerlingen kunnen uitleggen wat antibiotica zijn en hoe je deze het beste gebruikt.
Eindtermen
Het programma sluit aan bij de eindtermen van het vak biologie. Een omschrijving van deze eindtermen vindt u in de docentenhandleiding onderaan deze pagina.
Praktische informatie
Duur: 120 min.
Groepsgrootte: Maximaal 60 leerlingen
Doelgroep: 3 VMBO TL/GL
Kosten: €6,- per leerling (minimale prijs per programma €99,-)
Begeleiding: vanuit school is per 15 leerlingen één docent of begeleider gewenst. We verwachten vanuit school 1 begeleider per groepje. Daarnaast verwachten wij een actieve houding van de begeleiders.
Bij 'Bacteriën vs. Antibiotica' hoort een docentenhandleiding.