2-3 HAVO/VWO
Natuurkunde, biologie, scheikunde
Hoe voorzie je een modern en dichtbevolkt land als Nederland duurzaam van schone energie? Een ding is zeker: zonder innovaties gaat het niet. In het verleden slaagden we erin op vernieuwende wijze fossiele brandstoffen te winnen en te benutten. Tegenwoordig draait het om wind- en zonne-energie. Of dienen zich alternatieven aan, en wat zijn de risico’s voor de toekomst?
Onderzoekend leren
Leerlingen duiken in de wereld van energie en proberen te achterhalen waar en hoe er bespaard kan worden. Hoe werken deze alternatieve energiebronnen? Aan de hand van experimenten en opdrachten komen leerlingen meer te weten over de alternatieven voor de fossiele energiebronnen.
Leerdoelen
- De leerlingen maken kennis met verschillende vormen en de geschiedenis van energiewinning.
- De leerlingen maken kennis met museumobjecten.
- De leerlingen vormen een mening over huidige fossiele energiebronnen en eventuele alternatieven.
- De leerlingen ontdekken de werking van (duurzame) energiebronnen.
Kerndoelen
Het programma sluit aan bij de kerndoelen van de domeinen Mens en natuur en Mens en maatschappij. Een omschrijving van deze kerndoelen vindt u in de docentenhandleiding onderaan deze pagina.
Praktische informatie
Duur: 120 min.
Groepsgrootte: Maximaal 60 leerlingen
Doelgroep: 2-3 HAVO/VWO
Kosten: €6,- per leerling (minimale prijs per programma €99,-)
Begeleiding: vanuit school is per 15 leerlingen één docent of begeleider gewenst. We verwachten vanuit school 1 begeleider per groepje. Daarnaast verwachten wij een actieve houding van de begeleiders.
Bij 'Energie en duurzaamheid' hoort een docentenhandleiding.