5-6 VWO
filosoferen over mens, techniek en wetenschap
Wat zijn de raakvlakken tussen filosofie en de wetenschappelijke collecties van Rijksmuseum Boerhaave? In het programma Van ijzeren long tot pacemaker gaan leerlingen samen aan de slag en verkennen ze de invloed van nieuwe technieken op ons mensbeeld, ontdekken ze de mens als machine, passend in het mechanistische wereldbeeld en de verschillende persoonsperspectieven. Wetenschapsfilosofie vind je dus ook in het museum!
Van ijzeren long tot pacemaker is een praktisch en boeiend programma, waar de leerlingen in een educatieruimte aan de slag gaan met een bordspel tegen de analoge doosjescomputer en vervolgens een filosofisch gesprek voeren. Ook onthult een rondleiding door het museum de complexiteit van objectiviteit en de invloed van technologie op ons mensbeeld.
Eindtermen
Het onderwijsprogramma, afgestemd op de syllabus van het centraal examen en het boek "Wat maakt de mens?", en behandelt diverse onderwerpen uit alle vier de kwesties.
Praktische informatie
Duur: 2 uur
Groepsgrootte: Maximaal 30 leerlingen*
Doelgroep: 5-6 VWO
Kosten: €6,- per leerling (minimale prijs per programma €99,-)
Begeleiding: vanuit school is per 15 leerlingen één docent of begeleider gewenst. We verwachten een actieve houding van de begeleiders.
* Wil je met meer leerlingen of met een andere leeftijd of niveau komen? Stel dan je vraag per mail via reservering@rijksmuseumboerhaave.nl
Bij Van ijzeren long tot pacemaker hoort een docentenhandleiding. Die is op een later moment op deze pagina te downloaden.