Missie, Visie en Toekomstplannen

De missie van Rijksmuseum Boerhaave

Vanuit onze passie voor wetenschap laten we iedereen ontdekken dat wetenschap van onschatbare waarde is voor het dagelijks leven.

Dat doen we door:

• De persoonlijke verhalen van de wetenschappers achter de belangrijkste ontdekkingen en uitvindingen te verbinden met onze unieke collectie;
  • Mensen te inspireren om een mening te vormen over brandende actuele en toekomstige wetenschappelijke kwesties;
  • Nieuwe generaties aan te moedigen hun talenten te ontwikkelen.

Visie

In een samenleving waarin wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan, zien wij het als onze opdracht om mensen hierbij te betrekken en te laten zien waar deze ontwikkelingen vandaan komen. Zo ontstaat er meer begrip van wetenschap en de bijzondere prestaties van onderzoek en innovatie.

Onze toekomstplannen

Het is de kroon op ons werk dat het vernieuwde museum de prestigieuze museumprijs, de European Museum  of the Year Award 2019, gewonnen heeft. Maar een museum is nooit af. Dit is een prachtig fundament om een extra verdiepingsslag  te maken, en dit hoge niveau vast te houden. De komende jaren gaan wij de roemruchte collectie en geschiedenis van het museum nog meer verbinden met de actualiteit en maatschappelijke discussies over de prangende vragen van nu, onder het motto Podium voor de toekomst. Lees hieronder meer over onze plannen.