Waterwolf in Waterland

Terug naar Basisonderwijs

Groep 4-5
Aardrijkskunde, natuur en techniek, geschiedenis

Nu gratis te boeken!*

*In het schooljaar 2019-2020

Met water spelen, met water werken. In de tuin, op school, bij de boerderij. Maar wat doe je als de waterwolf langskomt en de polder overstroomt? Hoe maak je van water een polder waar mensen kunnen wonen en koeien kunnen grazen? En, hoe kom je van de ene plek naar de andere als er in waterland geen wegen zijn? Leerlingen zien al puzzelend hoe het landschap verandert. Aan de hand van ontdekkend leren wordt een brug gebouwd zodat transport van mensen, dieren en dingen in waterland mogelijk wordt. Met proefjes leren ze hoe een boot beladen wordt en hoe de boot op het water in balans blijft. Bovendien pompen ze de polder droog met de schroef van Archmides!

Van april t/m oktober vindt het lesprogramma ook in de Watertuin van Rijksmuseum Boerhaave plaats.

KERN

Aan de hand van de methode Ontwerpen en Onderzoekend leren, maken de leerlingen kennis met principes van wetenschap en techniek binnen het onderwerp waterbeheersing in Nederland.

Leerdoelen

De leerlingen leren:

  • Te beschrijven hoe het gebied van de Haarlemmermeer in de tijd. veranderd is van waterplas naar een meer tot uiteindelijk een polder. 
  • Een legenda te gebruiken.
  • Hoe het Haarlemmermeer drooggelegd is tot een polder met behulp van stoommachines en de schroef van Archimedes.
  • Hoeveel zandzakken, blokken en huisjes ze per boot mee kunnen nemen om de boot te laten drijven. Hierbij letten ze op de manier waarop ze de boot beladen zodat deze in balans blijft.
  • Hoe een schutsluis werkt.
  • Hoe je een sterke brug kunt maken met behulp van stokjes en elastiekjes.
  • Dat je van een meer land kunt maken door het meer leeg te pompen.
  • Wat de werking is van de Schroef van Archimedes.
  • Dat je van zandzakken een tijdelijke dijk kan bouwen om het water tegen te houden.

kerndoelen

  • 32 (Rekenen > Meten en meetkunde)
  • 44 en 45 (Oriëntatie op jezelf en de wereld > Natuur en Techniek)
  • 47, 48 en 50 (Oriëntatie op jezelf en de wereld > Ruimte)
  • 51, 52 en 53 (Oriëntatie op jezelf en de wereld > Tijd)

Praktische informatie

Duur: 2 uur (120 min.)
Doelgroep: Groep 4-5
Groepsgrootte: Minimaal 22, maximaal 36 leerlingen
Kosten: Gratis te boeken in schooljaar 2019-2020, normaal €4,50 per leerling.
Begeleiders: Wij verzoeken u de leerlingen van te voren in groepjes van 5 à 6 leerlingen in te delen. We verwachten vanuit school 1 begeleider per groepje. Daarnaast verwachten wij een
actieve houding van de begeleiders.

Bij het lesprogramma hoort ook een leerkrachtenhandleiding:

Gratis onderwijsprogramma:
De onderwijsprogramma’s worden in het schooljaar 2019-2020 gratis aangeboden. Er kan geboekt worden via de Cultuureducatiegroep, het Verwonderpaspoort of rechtstreeks bij het museum. Het is mogelijk om in het schooljaar 2019-2020 meerdere programma's gratis te volgen. Dit is een eenmalige actie, dus profiteer ervan! Deze actie is mede mogelijk gemaakt door onze Onderwijspartner Stichting Zorg en Zekerheid.

Waterwolf in Waterland is ook te volgen met het Verwonderpaspoort

Boek nu!

Bel 071-7519962 of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan spoedig contact met u op.

Reserveer

Velden met * zijn verplicht

Zoek op