Groep 6-7
Natuur en techniek, geschiedenis
Wanneer is elektriciteit ontstaan? En wat kun je er eigenlijk mee? Rond 1800 geloofde niemand dat elektriciteit zo’n belangrijke rol in ons leven zou innemen. Wetenschappers speelden met elektriciteit en de elektriseermachine gaf knallen en vonken. Maar die ontdekkingen bleven niet bij verwondering. We kunnen stroom nu niet meer wegdenken uit ons leven.
Onderzoekend leren
In dit onderwijsprogramma ontdekken leerlingen in het museum hoe elektriciteit is ontstaan en welke ontdekkingen door de tijd heen zijn gedaan. Ook ontdekken ze wat een stroomkring is, hoe een batterij werkt en maken ze kennis met de eerste elektrische auto.
Leerdoelen
De leerlingen:
- Leren over de geschiedenis van het ontstaan van elektriciteit.
- Leren hoe een stroomkring werkt en kunnen zelf een stroomkring in elkaar zetten.
- Kunnen vertellen wat statische elektriciteit is en onderzoeken hoe dit werkt.
- Kunnen vertellen wat geleiding is en een aantal materialen benoemen die stroom geleiden.
Kerndoelen
Het programma Stroom geeft energie sluit aan bij de leergebieden Nederlands, Rekenen/Wiskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie. Dit zijn de kerndoelen: 42, 44, 52, 53 en 56.
Praktische informatie
Duur: 2 uur (120 min.)
Doelgroep: Groep 6-7
Groepsgrootte: Minimaal 22, maximaal 36 leerlingen
Kosten: €5,- per leerling (minimale prijs per programma €99).
Begeleiders: Wij verzoeken u de leerlingen van te voren in groepjes van 5 à 6 leerlingen in te delen. We verwachten vanuit school 1 begeleider per groepje. Daarnaast verwachten wij een
actieve houding van de begeleiders.
Bij het lesprogramma hoort ook een leerkrachtenhandleiding: