Groep 7-8
Biologie, geschiedenis, rekenen
In de tijd van Professor Boerhaave was het niet zo simpel om er achter te komen of je koorts had. De thermometer was nog maar nauwelijks uitgevonden. Gelukkig hebben we nu instrumenten die ons vertellen hoe gezond of ziek ons lichaam is.
Onderzoekend leren
Leerlingen maken hun eigen medisch dossier en gaan aan de slag met moderne meetinstrumenten. Temperatuur, hartslag, polsslag en lengte worden onderzocht. Leerlingen vergelijken daarna hun medisch dossier met het gemiddelde van de Nederlandse kinderen. Zo ontdekken de leerlingen hoe dokters te werk gaan en ontdekken ze hoe het lichaam bij iedereen net even anders functioneert. Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met opdrachten in de tentoonstelling waar ze meer leren over de werkwijze van artsen vroeger. Ze ontdekken o.a. de verschillen tussen anatomische tekeningen uit de 16de eeuw en nu.
Leerdoelen
De leerlingen:
- Kunnen benoemen wie Herman Boerhaave was en wat hij deed als beroep.
- Leren medisch onderzoek naar de patiënt uit de 17de eeuw te vergelijken met medisch onderzoek door een moderne arts.
- Kunnen metingen verrichten aan hun eigen lichaam, met betrekking tot lengte, gewicht, temperatuur, hartslag en polsslag.
- Leren kritisch kijken naar de metingen van hun eigen lichaam en ontdekken dat het per individu verschillend kan zijn of iemand ziek of gezond is. Ze leren dat men kijkt naar statistieken om te bepalen of je ziek of gezond bent.
Kerndoelen
Gezondheid en Ziekte sluit aan bij kerndoelen van de leergebieden Rekenen/Wiskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie. Dit zijn kerndoelen: 23, 33, 34, 37, 41, 53 en 56.
Praktische informatie
Duur: 2 uur (120 minuten, er zit geen pauze in het programma)
Beschikbaarheid: Het programma is te boeken op maandag t/m vrijdag, starttijden in overleg
Doelgroep: Groep 7-8
Groepsgrootte: minimaal 20 en maximaal 72 leerlingen
Kosten: €5,- per leerling (minimale prijs per programma €99)
Begeleiders: Wij verzoeken u de leerlingen van te voren in groepjes van 5 à 6 leerlingen in te delen. We verwachten vanuit school 1 begeleider per groepje. Daarnaast verwachten wij een
actieve houding van de begeleiders.
Bij het lesprogramma hoort ook een leerkrachtenhandleiding: