Studium Generale: Filmvertoning Frankenstein (1931)

In samenwerking met Studium Generale organiseert Rijksmuseum Boerhaave een lezingenreeks naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Frankenstein – op weg naar een nieuwe mens’. Tijdens deze reeks staat de invloed van dokter Frankenstein en zijn monster op de westerse cultuur, technologie en wetenschap centraal.
Op 17 oktober is als afsluiting van deze reeks een filmvertoning van de klassieke Frankenstein film uit 1931 in het Kijkhuis om 21.00 uur.

Filmvertoning: Frankenstein (1931)
Met een korte inleiding door Norbert Peeters MA
Mary Shelley’s beschrijving van Frankensteins kunstmens klinkt ons vandaag de dag vreemd in de oren. Als wij het monster voor de geest halen, zien wij een groot vierkant hoofd met een duidelijk litteken, geprononceerde wenkbrauwen en twee metalen bouten in z’n nek. Dit verschilt aanzienlijk van Shelley’s beschrijving. Zij spreekt van een mooi schepsel met priemende gele ogen, een parelwit recht gebit en lang glanzend zwart haar. Het iconische beeld van het monster danken wij aan Boris Karloff. Deze acteur vertolkte de rol van het monster in een filmadaptatie uit 1931. Voor de filmvertoning zal conservator Bart Grob in Rijksmuseum Boerhaave een korte lezing geven over de Frankenstein-tentoonstelling die momenteel te bezichtigen is. Hierna zal programmamaker Norbert Peeters de Frankenstein-film inleiden.

Wanneer: woensdag 17 oktober
Tijd: 21.00 uur
Waar: Het Kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10, Leiden
Entree: Kaartjes zijn te koop bij het Kijkhuis. Kosten € 9 per kaartje, Cineville pashouders gratis.

Achtergrondinformatie
In 1816 verblijven Mary Wollstonecraft Shelley (neé Godwin) en haar echtgenoot Percy Bysshe Shelley samen met Lord Byron, Claire Clairmont en John Polidori in Villa Diodati aan de oevers van het Meer van Genève. Byron krijgt het idee om een schrijfwedstrijd te houden voor het beste griezelverhaal. Mary komt als winnares uit de competitie.In 1818 rolt Frankenstein, or, The Modern Prometheus anoniem van de pers in een oplage van slechts vijfhonderd boeken (pas vijf jaar later verschijnt haar naam op de herdruk). Tweehonderd jaar na het verschijnen van Mary Shelley’s meesterwerk geniet haar creatie nog altijd wereldfaam en is haar monster verworden tot een van de grootste iconen uit de horrorwereld.

De thematiek uit Mary Shelley’s boek blijft tijdloos. Wijlen Stephen Hawking, de wereldberoemde astrofysicus, waarschuwde een aantal jaren voor zijn dood voor de opmars van kunstmatige intelligentie. Hij schetste daarbij een dystopisch toekomstscenario dat sterk geïnspireerd lijkt door Shelley’s novelle.. Een ander voorbeeld van een Frankenscience is de genetische modificatie van landbouwgewassen. Inmiddels heten de vruchten van deze gentech-planten zelfs gekscherend Frankenfoods. Maar denk ook aan kerncentrales, oorlogsdrones, designerbaby’s en stamcelonderzoek. Steeds vaker klinkt de oproep om menselijke beheersingsdrang aan banden te leggen voordat technologie de mensheid ten gronde richt. Tegelijkertijd rijst de vraag in hoeverre we paal en perk kunnen stellen aan moderne ontwikkelingen in de technologie.

Studium Generale en Frankenstein
Meer informatie over de lezingen tref je via de knoppen hieronder.