Groep 7-8
Natuur en techniek, geschiedenis

Van Zuiderzee tot IJsselmeer: dit gebied is door de tijd heen flink veranderd. Het water zorgt voor vruchtbare grond en maakt scheepvaart mogelijk, maar de Zuiderzee is ook regelmatig bedreigd door zware overstromingen. Kunnen jouw leerlingen de Zuiderzee helpen beschermen tegen water?

Ontwerpend leren

De leerlingen stappen in de huid van een boer, bewoner, schipper of visser en beschermen vanuit die rol hun eigen gebied tegen het water. Ze ontdekken in het museum welke bijzondere waterwerken er vroeger allemaal zijn ontworpen. Tot slot nemen de leerlingen de rol van Zuiderzeevereniging op zich en ontwerpen zij een plan voor het droogleggen en beschermen van de Zuiderzee.

Leerdoelen

De leerlingen:

  • Kunnen benoemen dat Nederland is gevormd door overstromingen en onszelf.
  • Kunnen vertellen welke manieren er zijn om je tegen water te beschermen.
  • Weten dat je gemalen en molens kan gebruiken om meren leeg te pompen.
  • Kunnen vanuit hun rol als boer, bewoner, schipper of visser aangeven hoe zij het land het beste kunnen indelen en beschermen.

Kerndoelen

Het programma Droge voeten sluit aan bij de leergebieden Nederlands en Oriëntatie op jezelf en de wereld, en de kerndoelen daarbinnen. In het bijzonder de kerndoelen: 42, 44, 45.

Praktische informatie

Duur: 2 uur (120 min.)
Doelgroep: Groep 7-8
Groepsgrootte: Minimaal 22, maximaal 36 leerlingen
Kosten: € 5,- per leerling (minimale prijs per programma €100).
Begeleiders: Wij verzoeken u de leerlingen van te voren in groepjes van 5 à 6 leerlingen in te delen. We verwachten vanuit school 1 begeleider per groepje. Daarnaast verwachten wij een
actieve houding van de begeleiders.

Bij het lesprogramma hoort ook een leerkrachtenhandleiding:

Zoek op